APABILA WANITA MUSLIMAH JATUH CINTA


Wanita muslimah jatuh cinta? Hmm pelik ke? Takde yang pelik. Mereka juga adalah manusia. Bukankah cinta itu adalah fitrah manusia? Perasaan suka, sayang dan cinta itu adalah fitrah manusia. Tak salah hendak mencintai orang lain. Tapi! Haruslah diuruskan dengan baik. 

Bagaimana nak uruskan? Mehhh aku nak kongsikan.

Pertama sekali kita kena tengok diri kita kt tahap mana? Wajib kahwinkah? Harus kahwinkah? Sunat kahwinkah? Atau haram kahwin? Fyi, sebaik-baik keadaan adalah harus kahwin.

 Tapi, jika kita jatuh cinta sedangkan kita masih belum berada di tahap sebaiknya kahwin, camne? Apa nak buat? Pada pendapat aku la kan, cakaplah kt diri kau supaya bawa bersabar. Camne nak sabar?Apa nak buat supaya hati ni tak terlalu ikutkan perasaan yg agak lagha ni?

 Sebelum tu, kau kena persiapkan diri dulu. Kau fikir kahwin ni macam main kahwinkan barbie doll ke apa? Kayy joke. Back to our topic. Kau kenalah belajar menjadi seorang isteri yang baik such as bangun awal, belajar kemas rumah, belajar masak, belajar menjahit, belajar jaga adik-adik atau adik saudara dan lain-lain. Bilamana kita dah baik dari sudut pengurusan rumah tangga, barulah kita dah ada persiapan penuh untuk kahwin. Mak ayah pon akan yakin dengan kita.

Kalau suka tengok muka tu dah kira tak jaga mata wehh. Sorry to say lah sis. Bukan apa, kau tak pernah dengar ke ada pepatah mengatakan "dari mata turun ke hati"? Bukan je kau kena mantap dari sudut pengurusan rumah tangga. Tapi, yang paling penting, kau kena pastikan yang kau ada asas agama yang lengkap such as solat 5 waktu cukup, rukun islam mantap, rukun iman lagi mantap, akhlak comel dan diri sentiasa terurus. Mesti tertanya-tanya kan kenapa aku cakap camni? Well, zaman sekarang ni masing-masing nak cari pasangan yang soleh/solehah demi masa depan yang cerah untuk korang sekeluarga. Tak camtu? :)

 Act, point yang aku bagi tu dah betul dah. Tapi, ada point yang lagi menarik yang aku nak share kt korang. Pernah dengar ayat "perempuan yang baik untuk lelaki yang baik"?

Jadi, kalau kita dah bagus dari sudut asas agama, in shaa Allah kita dah lengkap dari sudut kesediaan rohani. Bilamana kita dah bagus, Allah akan utuskan lelaki yang baik untuk kita. Kalau kau and future husband or husband kau punya pengurusan rumah tangga and asas agama kau dah mantap, fuhhh confirm anak korang ikut jejak langkah korang. Anak-anak korang pon berkemungkinan besar akan jadi seorang pencinta agama. Subhanallah, indah kan ada keluarga yang bahagia dan sentiasa dilindungi di bawah keredhaan-Nya? Mohon praktis dari sekarang ye.

Tapi ingat! Jangan sesekali kau berubah sebab nak dapatkan lelaki yang soleh. No no no. Set up balik niat korang supaya berubahlah kerana Allah. Apa nak buat lagi untuk isi kesabaran sementara tunggu diri bersedia nak kahwin? Doa beb. Doakan supaya kau dapat jodoh yang baik. Ohh ya! Jangan sibuk persiapkan diri sangat sampai lupa nak berdoa.

Doa mohon cinta yang baik:

"Ya Allah, hati ini mudah jatuh cinta. Seandainya engkau takdirkan jodoh aku di dunia, maka jadikanlah cinta aku dimiliki oleh lelaki yang soleh mencintaiMu. Sungguh hati ini belum dimiliki. Maka bila tiba saatnya untuk aku jatuh cinta, halalkanlah ia. Pertemukanlah aku dengan lelaki yang soleh. Moga zuriat kami menjadi generasi pembela agama. Sesungguhnya Dikau pemilik cinta teragung."

Haaa tapikan! Camne nak buat kalau ada orang lelaki ajak kita couple? Tup tup, ditakdirkan lelaki yang ajak kita couple tu adalah crush kita. Apa nak buat? Time tu mesti perasaan kau akan 50-50. So, untuk pertama kalinya, kau kena tengok dulu camne dia tawarkan cinta pada kita. Couple kan haram. Cuba fikir. Kenapa lelaki yang baik atau lelaki yang faham agama ni ajak kita buat maksiat a.k.a benda haram? Ni yang aku kurang berkenan sikit. Pasangan couple yang zaman sekarang ni suka buat prinsip yang aku tak suka. Guys, matlamat tak pernah mengahalalkan cara okayy?

Jadi, nak ke kau pilih lelaki yang pura-pura tak faham hukum-hakam agama ni? Agak-agaknya apa jadi kt anak kau kalau kau dengan husband kau bergelumang dalam maksiat? Lelaki yang baik akan muliakan wali kita beb. Kalau betul dia sayang, dia takkan ambil jalan-jalan zina ni. Jadi kena mulakan dengan baiki agama dan akhlak kita sendiri okayy? Baru cunn ^^

Orang selalu tanya. Tapi camne kalau perempuan yang baik dapat lelaki yang jahat? Don't worry la beb. Siapa tahu kisah Nabi Luth dan isteri Nabi Nuh tu patuh pada Allah atau tak? Takkk, mereka ingkar! Jadi, adakah bermakna dapat suami tak baik itu adalah tanda kita tak baik? Sometime, sebenarnya Allah nak uji kita dengan suami tak baik. Tapi, tak bermakna kita tak baik ye?

Jadi, bilamana dapat pasangan yang tak baik, ada 2 hikmah yang Allah nak bagi kt sini. 1st, Allah nak buka jalan dakwah kt kita. Kalau betul caranya, memang akan terbuka pintu hati suami untuk turut sama beriman kepada Allah. 2nd, Allah nak tambahkan keimanan kita. Urusan nikah ni bukan urusan mudah tau! Nak bercinta, haram pulakkk. Nak nikah tak mampu. So, just be patient okayy? Isi dulu cinta tu dengan cinta Allah. Dah sedia, nikahlah :)

Aku tulis berdasarkan pengalaman sendiri dan pengalaman orang lain. Sesungguhnya, yang baik tu datang dari Allah. Dan yang buruk tu, datang dari diri aku sendiri. Wallahu a'alam.

1 ulasan:

tiga lalat berkata...

insaf kann., ;p

Domo-kun Cute